onsdag 12 oktober 2011

Lchf-brödbakning


tisdag, 20 september 2011 vid 20:06

Sedan jag började med 100% lchf förra hösten har jag undvikit bröd helt. Jag har tuggat i mig några Finn Crisp men märker fort att min mage inte gillar det. Blir gasig och uppblåst direkt och igår tog jag tag i att försöka hitta något brödrecept på lchf-sidorna som föll mig i smaken.
Jag hittade det här:

lchf-bröd

Det lät gott och såg gott ut.
Gick ner på Netto och handlade det jag inte hade hemma och samtidigt insåg jag att jag ska kasta väldigt mycket som står i mina skåp som jag aldrig kommer använda. (Pulversåser och en massa spannmålsprodukter.)

Fördelen med att baka enligt lchf är att det går fort!
Mixa, röra, hälla i form - färdigt!

Blev det gott?

Ja, det var HELT OKEJ med tanke på att det inte finns något mjöl i det som binder men däremot sjukt mycket fibrer från nötter, mandlar och linfrön.
Skär man en skiva och stoppar den i brödrosten, brer tjockt med smör på och en god ost så finns det absolut inget att klaga på!
Det jag känner mig tveksam inför att just att byta ut sitt gamla missbruksbeteendet mot något som påminner om missbruket. Ja, jag missbrukade bröd och kakor,det var min absoluta grej. När jag sitter där och äter det där lchf-brödet så vet min hjärna att det inte är några kolhydrater i det men samtidigt så har känslorna inte fattat det och jag känner mig lite småkonstig - som jag är tillbaka till där jag var för ett år sedan. Tjock och med konstant sug och dåligt samvete. Jag vill inte tillbaka till den känslan.

Jag ska äta upp mitt bröd och sedan ska jag ta mig en ordentlig funderare på om jag ska baka något mer bröd eller vänja mig vid att ja, jag kan äta den här formen av bröd utan att falla tillbaka till mina gamla känslor.
Foto: Maria Jallow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar