söndag 23 december 2012

Åtta timmars matlagning - här är resultatet

Vaknade strax efter åtta och vid nio började jag med dagens projekt: Laga mat och baka/göra godsaker.
Det första som jag gjorde var botten till den chokladtårta som jag även gjorde i somras till Adams födelesedag: Lyxig Chokladtårta 
När jag bröade formen för tårtbotten kom jag på att jag kunde använda stavmixern och mixa kokosflingor så de blev lite mer smuliga och hade redan i förväg funderat på vad jag skulle dekorera med och kom på att jag kunde mortla Steviaströ med lite vanlijsocker som jag skulle pudra över sedan.

Botten fick svalna i kylen och sedan gjorde jag chokladtoppingen. Jag lägger i ca 1 msk smör i den för att den ska bli lite mjukare.
I botten använde jag 86% kakaohaltiga kakor och i toppingen använde jag 70-procentig med mintsmak och droppar i lite extra mintarom och lite vaniljpulver också.
Lät tårtan stå i kylen medan jag tog ett papper och klippte ut en snö-stjärna som jag skulle använda som mall för min dekoration.
När den stått i en kvar ungefär i kylen tog jag ut den och lade min
papperstjärna FÖRSIKTIGT på chokladtoppingen och pudrade över min Steviastör-flour med en liten te-sil.
Sedan lade jag på några valnötter.
Denna ska vi äta i morgon...om vi orkar! Ha ha!








Nästa projekt:
Grönkålspaj med valnötter och cheddar
Receptet är hämtat från LCHF-tidningen Mat och hälsa och det är Åse Falkman Fredriksson som står bakom receptet. 
Jag har ändrat: Lade till lite kokosnötsmöl i pajdegen då jag tyckte den var lite lös och jag mixade inte
mandelmjölet och sesamfröna.
Jag toppade också med lite Ancho-chilli för lite färg och krydda.

Antal personer: 6                                                                                  

Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg

Fyllning:
200 g färsk grönkål
2 rödlökar
150 g riven cheddar
1 dl grovhackade valnötter
3 dl vispgrädde
3 ägg
1 tsk salt, 1 krm peppar

Gör så här:

Pajdeg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Låt vila i kylskåpet en halvtimme och tryck sedan ut i pajform eller springform eller mindre portionsformar och nagga botten med gaffel. Grädda skalet i 175 grader i cirka 8 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj gradantalet till 200 grader.

Fyllning
Hacka grönkålen grovt och koka i lättsaltat vatten i 3-4 minuter. Låt rinna av i durkslag och krama ur vätskan. Skala löken och finhacka och stek sedan lök och grönkål i stekpanna. Salta och peppra lite. Fördela i pajskalen, lägg sedan nötter och riven ost över. Vispa ihop ägg och vispgrädde, salta och peppra och häll över fyllningen i pajskalen. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter.

Jag valde att göra en del i min springform och en del i mitt muffinsbläck - åtta små och en stor paj blev det. 
Jag var smakade på en liten när de var klara och det här receptet får fullpott av mig! Bättre pajbotten har jag ALDRIG gjort, vare sig före eller efter LCHF - så den rekommenderar jag varmt! Den var både lite krispig och smakade väldigt gott! 
Fyllningen var ju inte fy skam heller! Gott med lite krisp från valnötterna. 

Efter det var det godistime!
Jag gjorde vanliga chokladtryfflar
200 gram mörk choklad (en 86% och en 70% med mintsmak)
1 dl grädde
50 gram smör
1/5 tsk vaniljpulver
flingsalt

Lägg upp ca 50 ischokladformar på en bricka och ta fram en liten gräddsnipa. 
Koka upp grädden, lägg i smör och choklad och rör med en visp tills all choklad och smör har smält och allt är en glansig, fin smet.
Nu kommer vi till kladdet! 
Häll över chokladen i snipan och "häll" i chokladen i ischokladformarna. Det blir ketchupeffekt då chokladen svalnar fort men har du en micro så kan du ställa in den på några sekunder. 
Jag tog en liten tesked i slutet för att få ut all choklad. 
Strö över lite flingsalt och ställ in dem i kylen. 

Hittade också ett recept på Pannacotta med saffran och blev så sugen på just detta, då jag har VÄLDIGT mycket saffran hemma i skåpet som jag aldrig använder. Orsaken är att jag bara gillar saffran med grädde och inte med mat. Jag har fått saffran av fd elever från Iran vid några tillfällen, därav mängden. Fint är det! 
Ingredienser:
5 dl grädde
3 gelatinblad (jag använder gelatinpulver)
vaniljpulver
citronsaft
saffran ca 30 gram (ett kuvert)
Sötning  - steviaströ tex ca 1-2 tsk. 

Lägg ner gelatinbladen i kallt vatten. 
Ta saffran i lite varmt vatten så får du ut mesta möjliga smak. (Det har jag också lärt mig av iranier) Min saffran är ju inte pulver så jag mortlar den först och häller på lite varmt vatten direkt i morteln och sedan ner i grädden. Droppa i några droppar citronsaft i grädden och lite sötning om du vill ha det. Jag hällde i resten av mitt Steviaströ-flour som stod i skåpet och skräpade. (Här kastas inget)
Häll upp i fina glas eller skålar och ställ in i kylen. 
Du kan toppa med vispgrädde eller något annat som du gillar och är fint. Jag har inte dekorerat mina. 

Gubbröra!
Min mormor gjorde alltid något som heter Gubbröra till julbordet som alla bara älskade så när jag flyttade hemifrån så fick jag receptet av min mor och ingen jul utan Gubbröra i vår familj! 
Detta äts helst med Julknäckebröd men Oliver gillar det med Vörtbröd. Det är det här som jag absolut inte kan låta bli - Julknäcke med Gubbröra och tillåter mig faktiskt att njuta av två julknäcke om dagen över juldagarna. Gissa om jag njuter!
Ingredienser:
6-8 kokta ägg
ca 1,5 dl kaviar
2 msk hackad dill
1 finhackad, gul lök
ca 10 anjovisfiléer
3 dl vispad grädde

Ja, det är mycket "cirka" här för jag smakar mig fram. 
Börja med att koka äggen och kyl ner dem. 
Vispa grädden. 
Hacka löken fint, så fint du kan. 
Strimla och hacka anjovisen fint också. 
Vänd ner allt i grädden - rör inte - vispgrädden måste få behålla sin luftighet. 
Mosa äggen eller gör som jag - lägg äggen i en pajform och mosa dem med en potatismospress. 
Smaka!
Tycker du att du vill ha mer anjovis i eller kaviar i eller dill så adderar du lite mer av det du vill ha. 
Det här äter vi på mackan som sagt var och finns inget som är godare enligt mig på julbordet! 


Olivers macka - jag har dubbelt så mycket Gubbröra på min macka! 
Det sista jag gjorde idag, förutom en låda med Janssons Frestelse var Laxrullar, ett litet recept jag hittade i veckans Buffé, nr 12. 
Har ingen bild på detta konstverk eftersom det ligger inrullat i smörpapper i kylen just nu och jag är rätt möööör nu! 
Utanför är det snöstorm och jag är supernöjd med mitt heldags-matlagande! 
I morgon ska jag bara ääääta och njuuuuta! 
Kreativt kaos i köket! 
Vi njuter av smakbitarna från dagens matlagning. Pajer, laxrullar, Jansson
Gubbröra och bröd.

GOD JUL ALLA KÄRA LÄSARE!
Utan er är min blogg ingenting!

Min julgran - oerhört komplicerad att klä! 




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar